BARTOLOMEUS (NATANAEL)
Kirkon takaseinän pohjoisreunalla, urkujen katveessa, on apostoli Bartolomeus.
Johanneksen evankeliumin alkuluvussa kerrotaan, miten Jeesus kutsuu Filippuksen oppilaakseen. Jeesuksen kotiseudulta, Betsaidasta, kotoisin ollut Filippus tapaa sitten Natanael-nimisen ystävänsä, ja sanoo tälle: »Me olemme löytäneet sen, josta Mooseksen laki ja profeettojen kirjat todistavat! Hän on Jeesus, Joosefin poika Nasaretista.» »Nasaretistako?» Natanael kysyi. »Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?» »Tule, niin näet», sanoi Filippus.
Sananvaihdon jälkeen parivaljakko lähtee Jeesuksen luo, ja Johannes jatkaa kertomusta:
Kun Jeesus näki Natanaelin tulevan, hän sanoi: »Siinä on oikea israelilainen, mies vailla vilppiä!» »Mistä sinä minut tunnet?» kysyi Natanael. Jeesus vastasi hänelle: »Jo ennen kuin Filippus kutsui sinua, näin sinut viikunapuun alla.» Natanael sanoi: »Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas!» Jeesus sanoi hänelle: »Uskotko jo sen perusteella, että sanoin nähneeni sinut viikunapuun alla? Paljon suurempaakin saat vielä nähdä.» Ja hän jatkoi: »Totisesti, totisesti: te saatte nähdä taivaan avoinna, ja te näette Jumalan enkelien kulkevan ylös ja alas siinä, missä Ihmisen Poika on.» (Johanneksen evankeliumi 1:43–51)
Näin Johannes kuvaa Natanaelin elämän käänteentekevää hetkeä: hänen epäilevä asenteensa vaihtuu uskoksi ja hänen elämänsä muuttuu.
Filippus sanoo ystävälleen, että Jeesus on pyhien kirjoitusten lupausten täyttymys. Kun Jeesus puhuu taivaan avautumisesta, hän viittaa kasteeseensa (Johannes 1:33), jossa lupausten mukaisesti (Jesaja 64:1) taivas avautuu ja Pyhä Henki laskeutuu, ja kun Jeesus puhuu enkeleiden kulkemisesta ylös ja alas, hän viittaa taivaiden avautumiseen kantaisä Jaakobille (Ensimmäinen Mooseksen kirja 28: 12-22).
Natanael-nimeä käyttää vain Johannes, kun taas muut evankelistat käyttävät samasta Jeesuksen oppilaasta nimeä Bartolomeus. Uusi nimi saattaa olla Jeesuksen antama Raamatun perinteen mukaisesti, kuten kääntymyksen jälkeen Simonista tuli Pietari ja Saulista Paavali.
On kuitenkin myös mahdollista, että Bartolomeus-nimi ei ole apostolin varsinainen etunimi. Nimi näet merkitsee ´Talmain poika´. Gesurin kaupungissa oli ollut Talmai-niminen kuningas (Toinen Samuelin kirja 15:37), joten nimi voi tarkoittaa hänen jälkeläistään, jonka etunimi oli Natanael. Hänen kerrotaan kuuluneen Naftalin heimoon.
Jeesuksen toiminta-aikana Bartolomeus kasvoi hänen seuraajanaan. Jeesuksen lähettäessä oppilaansa myös Bartolomeus sai tehtäväksi parantaa sairaita, herättää kuolleita, puhdistaa spitaalisia ja ajaa ulos pahoja henkiä (Matteus 10:8). Kun sitten Jeesus oli antanut lähetyskäskynsä, hänen oppilaansa lähtivät sitä noudattaen kaikkeen maailmaan.
Perimätiedoissa Bartolomeus mainitaan usein ystävänsä Filippuksen kanssa, ja toinen Jeesuksen oppilaista, jonka kanssa hänet usein mainitaan, on Juudas Taddeus. Heistä kerromme tuonnempana.
Merkittävät kirkkohistorioitsijat Eusebios ja Hieronymos kertovat, että apostoli Bartolomeus matkasi aina Intiaan asti, jossa hän saarnasi Bombein alueella Konkain rannikolla.
Kun lähetystyöntekijä Pantaneus saapui Aleksandriasta myöhemmin Intiaan vuonna 189, hänen kerrotaan löytäneen sieltä apostoli Bartolomeuksen mukanaan tuoman Matteuksen evankeliumin.
Matkallaan Bartolomeus julisti myös Mesopotamiassa ja Vähässä-Aasiassa, ja on myös perimätieto, jonka mukaan hän olisi taivaltanut lähetysmatkalla Etiopiaan saakka.
Tämän jälkeen hän matkasi yhdessä apostoli Juudas Taddeuksen kanssa Armeniaan, jonka ikivanha kirkko pitääkin heitä molempia suojeluspyhimyksinään.
Bartolomeuksen kerrotaan menehtyneen Albanopolisissa Armeniassa. Vaikka monet alkukristityistä kärsivät marttyyrikuoleman, Bartolomeuksen kuolema on yksi julmimmista tiedetyistä, sillä hänen kerrotaan tulleen nyljetyksi ja sitten mestatuksi. Tämän muistona hänen symbolinaan usein on nahka, niin myös Pyhtään kirkossa.
Useimmat apostoleista seurasivat Herraansa marttyyrikuolemaan saakka. Samalla he antoivat todistuksen uskostaan ja evankeliumin maailmaa muuttavasta voimasta.
Sama lupaus, jonka Jeesus antoi Natanaelille, kuuluu sisäisessä elämässä yhä meillekin: ”Totisesti, totisesti: te saatte nähdä taivaan avoinna, ja te näette Jumalan enkelien kulkevan ylös ja alas siinä, missä Ihmisen Poika on.”
-Kai Takkula.