Rippijuhlat ja konfirmaatio

Rippijuhlat ja konfirmaatio kuuluvat elämään useimmiten teini-iässä käydyn rippikoulun jälkeen

Rippikoulu käydään useimmiten sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta. Rippikoulun voi suorittaa Pyhtään seurakunnassa iltarippikouluna tai leirimuotoisena rippikouluna.

Jos rippikoulu on jäänyt käymättä nuorena, sen voi suorittaa myös esimerkiksi armeijassa tai myöhemmin aikuisena. Rippikoulu on mahdollisuus suorittaa myös yksityisesti.

Rippikoulun käynyt voi täysi-ikäisenä saada kirkollisen avioliittoon vihkimisen ja äänestää seurakuntavaaleissa täytettyään 16 vuotta. Konfirmoitu seurakunnan jäsen voi toimia kummina ja osallistua ehtoolliselle itsenäisesti. Hän voi myös asettua ehdolle seurakuntavaaleissa täytettyään 18 vuotta.

Konfirmaatio kirkossa

Rippikoulun päättävää jumalanpalvelusta kirkossa kutsutaan konfirmaatiomessuksi, joka kestää noin tunnin. Konfirmaatiossa juhlavaatteiden päälle puetaan kirkosta lainattava valkoinen alba. Konfirmaatiotilaisuutta harjoitellaan rippikoululaisten kanssa etukäteen.

Konfirmaatiossa tunnustetaan yhteinen usko ja saadaan siunaus seurakunnan edessä. Konfirmaatioon osallistuvat useimmiten rippikoululaisen lähisukulaiset ja kummit. Yksi kummi tai joku nuorelle läheinen ihminen on usein siunaamassa nuorta alttarilla.

Konfirmaation jälkeen nuoret saavat rippikoulutodistuksen ja sukulaiset onnittelevat heitä kirkon pihalla. Rippikoululaisista otetaan myös ryhmäkuva.

Rippijuhlat konfirmaation jälkeen

Konfirmaation jälkeen järjestetään rippijuhlat, useimmiten nuoren kotona. Rippijuhlaan kutsutaan sukulaisia, ystäviä ja kummeja. Myös isosia ja seurakunnan työntekijöitä voi kutsua piipahtamaan juhlassa.

Jos oma koti tuntuu liian pieneltä, juhlan voi järjestää myös muussa tilassa tai esimerkiksi seurakunnalta vuokrattavassa tilassa.

Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä (Psalmi 139:14)

Minna Vuokila
Nuorisotyönohjaaja
minna.vuokila@evl.fi
044 743 1925

Tanja Roiha
Seurakuntapastori
tanja.roiha@evl.fi
044 743 1927

Kuva: evl.fi

Konfirmaatio

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen