Pyhtään kirkko

Harjuntie 11, 49270 Pyhtää

Avoinna tilaisuuksien yhteydessä. Palvelee kesällä Tiekirkkona.

Pyhtään kirkko on seurakuntamme pääkirkko

Pyhälle Henrikille omistettu keskiaikainen kivikirkko sijaitsee Kymijoen Pyhtään suuhaaran ja vanhan Turku-Viipuri -maantien risteyskohdassa. Kirkko on rakennettu noin vuonna 1460. Sen alkuperäinen keskiaikainen asu on säilynyt melkein koskemattomana. Ulkoasultaan Pyhtään kirkko muistuttaa useampia keskiaikaisia harmaakivikirkkojamme.

Pyhtään kirkossa järjestetään niin jumalanpalveluksia, häitä, ristiäisiä kuin siunaustilaisuuksia.

Pyhtään kirkon arkkitehtuurista

Pyhtään kirkossa länsipääty on keskiaikaisen perinteen mukaan runsaammin koristeltu kuin itäpääty. Sitä hallitsee suuri ristisommitelma, jonka ympärillä on lukuisia koristekomeroita ja nauhoja sekä nelilehtikuvioita.

Ikkunoiden säilyneet runsasmuotoiset tiilisauvastot ja pielimuuraukset ovat esimerkkinä pohjoismaisen myöhäisgotiikan hienostuneesta ja maassamme harvinaisesta muotokielestä.

Myöhempiä muutoksia ovat ainoastaan asehuoneen muuttaminen 1600-luvulla hautakappeliksi ja vuonna 1907 tehtyjen korjaustöiden yhteydessä kirkon pohjoisseinälle rakennetut tukipilarit sekä sakaristoon tehty ulko-ovi.

Kellotapuli rakennettiin 1820-luvulla. Adventtina 1998 kirkko sai uudet 21-äänikertaiset urut, jotka on valmistanut Urkurakentamo Veikko Virtanen Espoosta.

Kirkon runkohuoneen ulkomitat ovat noin 27,5 x 16,5 metriä. Korkeus katon alkamiskohtaan on noin 9,5 metriä ja päätykolmion huippuun yli 25 metriä.

Tutustu kirkon vaiheisiin | Katso kuvagalleria | Kuvia kirkkotekstiileistä

Panoraama Pyhtään kirkosta

Katso 360° panoraama Pyhtään kirkostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Voit kääntää ja zoomata kuvaa hiiren avulla. Hiiren rullan käyttö lähentää tai loitontaa kuvaa. Painikerivin oikeanpuoleinen symboli laajentaa kuvan koko näytön laajuiseksi. Pääset takaisin normaaliin selainikkunaan painamalla näppäimistön Esc-näppäintä. Kosketusnäytöissä voit käännellä kuvaa sormen avulla. Nipistysotteella voit lähentää tai loitontaa kuvaa.

Kirkko sijaitsee Kirkonkylän keskellä. Seuraa ajo-ohjeita 7-tieltä.

Kuva: Pyhtään seurakunta

su 24.3. klo 10.00 -11.00

Messu

Palmusunnuntain messu kirkossa.
to 28.3. klo 18.00 -19.30

Kiirastorstain iltamessu

Kiirastorstain iltamessu klo 18 Pyhtään kirkossa.
pe 29.3. klo 10.00 -11.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus klo 10 kirkossa.
su 31.3. klo 10.00 -11.30

Pääsiäispäivän kaksikielinen messu

Pääsiäispäivän kaksikielinen messu kirkossa.