Huhtikuun apostolina kerromme Tuomaasta, jota esittävä maalaus on kirkon pohjoissivulla, Filippuksen ja Taddeuksen välissä.
Johanneksen evankeliumin 20. luvun kertomuksessa Jeesus ilmestyy ylösnousseena oppilailleen, mutta Tuomas ei usko hänen heränneen kuolleista. ”Älä ole epäuskoinen, vaan usko!” kehottaa Jeesus silloin, ja kun Tuomas saa koskettaa Jeesuksen haavoja, hän murtuu. Epäilevän Tuomaan sydämessä viriää usko ylösnousseeseen ja hänen elämänsä muuttuu.
Tuomaan epäilystä puhuvan, evankeliumin rakastetun kertomuksen varjoon on hieman jäänyt se tosiasia, että sama apostoli perimätietojen mukaan oli alkuseurakunnan keskeinen johtohahmo, joka Jeesuksen seuraajana myöhemmin vei ilosanomaa kirjaimellisesti maan ääriin saakka.
Johanneksen evankeliumissa (11:16, 20:24 ja 21:2) Tuomaan nimen yhteydessä käytetään hänen lisänimeään ”Didymos”, joka tarkoittaa kaksosta. Nimityksen on arveltu voineen viitata sukulaisuuteen Jeesuksen kanssa tai ulkonäön ja olemuksen samankaltaisuuteen hänen kanssaan, mutta varmuutta tästä ei ole.
Yksi vanhimmista ja vahvimmista alkukirkon perinteistä kertoo Tuomaan lähetystyöstä Intiassa ja sitä ennen Parthian valtakunnassa, suunnilleen nykyisen Iranin alueella. Kirkkohistorioitsija Eusebios 300-luvulla kutsuukin Tuomasta Parthian apostoliksi.
Tuomaan teot –niminen teos kertoo apostolin julistaneen Intian pohjoisosassa kuningas Gundaforuksen valtakunnassa. Tätä hallitsijaa pidettiin kauan keksittynä hahmona, mutta 1800-luvulta alkaen on löydetty rahoja ja kaiverruksia, jotka vahvistavat hänen olleen todellinen historian henkilö ja hallinneen Kandaharista Punjabiin ulottuneella alueella.
Toiset perimätiedot kertovat Tuomaan vaikuttaneen myös etelämpänä Intian Malabar-rannikolla, jonne hän perusti seitsemän seurakuntaa. Näiden tietojen luotettavuutta lisää se, että Intiassa tiedetään olleen jo varhain juutalaisia yhteisöjä ja laivareittien yhdistäneen Egyptin ja Intian Punaisenmeren vesiväylän kautta. Tämän väylän varrella Jemenin eteläpuolella sijaitsee Sokotran saari, jossa tiedetään olleen ikivanhan kristillisen yhteisön, joka kertoi saaneensa uskon Tuomaan julistuksen kautta.
Intian tuomaskristityillä on vahva perimätieto apostolin julistusmatkasta Kiinaan saakka, ja Kiinan katoliset pitävätkin Tuomasta suojelijanaan.
Tuomaan tekojen lisäksi tunnetaan Tuomaan evankeliumi, joka on Jeesuksen lausumina esitettyjen lyhyiden opetusten kooste. Useat tutkijat arvelevat näiden lausumien joukossa olevan aitoja Jeesuksen sanoja. Tuomaan lapsuusevankeliumiLinkki avautuu uudessa välilehdessä puolestaan on ihmekertomusten kokoelma, joista yhdessä Jeesus-poikanen muovailee sapattina varpusia, jotka hänen käsistään pyrähtävät lentoon.
Pyhtään kirkossakin Tuomaan käsissä ovat hänen symboleinaan suorakulma ja keihäs. Suorakulma liittyy kertomukseen, jossa intialainen kuningas lähettää etsimään arkkitehtia, joka voisi rakentaa hänelle komean temppelin. Tuomas valitaan tehtävään, mutta hän kuitenkin käyttää kuninkaan antamat varat köyhien auttamisen. Kuningas suuttuu tästä kuultuaan, mutta kun Tuomas selittää rakentavansa lähimmäisenrakkauden kautta taivaallista temppeliä, kuninkaan sydämessä herää usko.
Keihäs puolestaan liittyy perimätietoon, jonka mukaan Tuomas kärsi marttyyrikuoleman Intiassa keihäällä pistettynä. Epäilijä Tuomas oli omaksunut opettajansa sanoman, kulkenut hänen lähetyskäskynsä mukaisesti maan ääreen saakka, ja hänen laillaan viimein todistanut uskostaan marttyyrikuoleman kautta.
Tuomaan muistopäivää on vanhastaan vietetty 21. päivänä joulukuuta, joka yhä edelleen on kalenterissamme Tuomaan nimipäivä.