Hautaus ja hautojen hoito

Hauta-asiat Pyhtään seurakunnassa

Uusien hautapaikkojen lunastukseen, hautojen hallintaan sekä haudanhoitosopimuksiin liittyvät asiat voi hoitaa kirkkoherranvirastossa.

Hautaustoimi huolehtii hautausmaiden hoito- ja kunnossapitotehtävistä ympäri vuoden. Hautaustoimi ylläpitää myös paikallista hautausmaakulttuuria kulttuurihistoriallisesti merkittävien muistomerkkien osalta. Toimintaa ohjaavat erilaiset ohjeet ja lait.

Haudan hoidosta vastaa haudan haltija. Muistolehtoa ja sirotusaluetta hallinnoi seurakunta, mutta uurnahautaa suvun edustaja. Muistolehtoon tai sirotusalueelle haudatuille on mahdollista tilata seurakunnan kautta nimilaatta, jonka seurakunta kiinnittää alueilla olevaan yhteiseen muistomerkkiin.

Haudan hoitosopimus

Haudan haltija voi halutessaan tehdä seurakunnan kanssa yhteisen sopimuksen haudan hoidosta. Sopimus voi olla kukkahoito tai kasteluhoito. Hauta-asioihin liittyvät hoitomaksut löytyvät hinnastosta.

Kukkahoitosopimus

Kukkahoitoon kuuluu kukkapesän kunnostaminen, kukkien istuttaminen, lannoitus ja kastelu, kuihtuneiden kukkien nyppiminen ja rikkaruohojen kitkeminen. Kukkapesät kunnostetaan ja lannoitetaan toukokuun aikana. Kesäkukkien istutukset tehdään kesäkuussa, ja ne ovat valmiita juhannukseen mennessä. Kesäkukat poistetaan syyskuun puolessa välissä.

Kasteluhoitosopimus

Kasteluhoitoon kuuluu pelkkä kukkien kastelu. Kasteluhoito aloitetaan kun kesäkukat on istutettu, viim. 10.6.