Musiikkia häihin

Häät ja hautajaiset ovat usein elämämme taitekohtia. Musiikki tuo juhlavuutta ja antaa tilaa kaipaukselle. Musiikki luo tunnelmaa ja yhdistää koolle kutsutut seurakuntalaiset.

Vihkitilaisuus alkaa musiikilla ja päättyy musiikkiin, kuten kaikki kirkolliset toimitukset yleensä. Usein puhutaan häämarsseista. Häämarssin ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla marssi eikä edes urkuteos, vaan myös muut tilanteeseen sopivat sävelmät voivat tulla kyseesen.

Alku- ja päätösmusiikin lisäksi on tapana laulaa yksi virsi. Vihkitilaisuuteen sopivia virsiä löytyy virsikirjan osiosta "Avioliitto" (virret 238-241). Vihkivirsien lisäksi voidaan käyttää vihkilauluja, jotka löytyvät virsikirjan liiteosasta (numerot 816-824).

Jokainen vihkiminen on yksilöllinen, joten vihkimusiikkiin liittyvissä asioissa kannattaa olla yhteydessä kanttoriin hyvissä ajoin. On myös hyvä muistaa vihkitilaisuuden jumalanpalvelusluonne.

Vihkitilaisuuden häämarssiehdotuksia

Melartin, Erkki: Juhlamarssi satunäytelmästä Prinsessa Ruusunen op, 22 no. 30
Mendelssohn-Bartholdy, Felix: Häämarssi näytelmästä Kesäyön unelma op. 61 no. 9
Kuula, Toivo: Häämarssi op. 3 no. 2
Wagner, Richard: Morsiuskuoro oopperasta Lohengrin
Verdi, Giuseppe: Juhlamarssi oopperasta Aida
Elgar, Edward: Maa tulevaisuuden (The Land of Hope and Glory), sarjasta Pomp and Circumstance, op 39
Clarke, Jeremiah: Trumpet Voluntary (Prince of Denmark´s March)

Häämarsseista kannattaa keskustella kanttorin kanssa. Kaikki marssit eivät välttämättä toimi Pyhtään kirkon uruilla soitettuina.

Vihkitilaisuuden virsiehdotuksia

104 Pilvimuurista valo välähtää