Häät

Häät ovat ikimuistoinen juhla

Häät ovat yksi ikimuistettavimmista juhlista elämässä. Avioliittoon vihkimisen tarkoitus on pyytää yhteiselle elämälle Jumalan siunaus. Samalla se vahvistaa avioliiton oikeudellisesti.

Kun suunnittelet häitä, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Varaa aika ja paikka vihkimiselle hyvissä ajoin, jotta saatte juhlanne toivomaanne ajankohtaan ja paikkaan.

Vihkiminen toimitetaan yleensä kirkossa tai kappelissa, mutta se voi tapahtua myös omassa kodissa, varaamallanne juhlapaikalla tai muussa paikassa. Erityisesti kesäaikaan Pyhtään kirkko on suosittu vihkimispaikka. Vihkimisen toimittaa pappi, jonka lisäksi läsnä tulee olla vähintään kaksi todistajaa. Voitte esittää toiveita vihkipapista.

Entä jos toinen tai molemmat eivät kuulu kirkkoon?

Vihittävien tulee olla täysi-ikäisiä, rippikoulun käyneitä ja konfirmoituja kirkon jäseniä. Jos toinen teistä ei ole kirkon jäsen, teidät voidaan vihkiä kirkollisesti, jos kirkkoon kuulumaton on jonkun muun kristillisen uskontokunnan jäsen.

Jos olette solmineet avioliiton esimerkiksi maistraatissa, avioliitto voidaan siunata kirkossa.

Muistakaa avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkinta tulee tehdä enintään 4 kuukautta tai viimeistään 7 vuorokautta ennen vihkimistä. Tutkinta tehdään jomman kumman kotiseurakunnassa tai maistraatissa.

Voitte tehdä avioliiton esteiden tutkinnan myös sähköisesti verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jos päädytte sähköiseen palveluun, huolehtikaa asiasta ajoissa – lomakkeessa kysytään asioita, joita joudutte ehkä selvittämään ennakkoon.

Millaista musiikkia häihin?

Vihkitilaisuus alkaa musiikilla ja päättyy musiikkiin. Usein puhutaan häämarsseista. Häämarssin ei kuitenkaan tarvitse olla marssi eikä edes urkuteos, vaan myös muut sopivat sävelmät voivat tulla kyseeseen. Valintaa tehdessä on hyvä muistaa vihkitilaisuuden jumalanpalvelusluonne. Alku- ja päätösmusiikin lisäksi on tapana laulaa virsi.

Vihkimusiikkiin liittyvissä asioissa kannattaa olla yhteydessä seurakuntamme kanttoriin hyvissä ajoin. Tutustu kokoamaamme häämusiikkisivuun.

Katso Pyhtään seurakunnan palveluhinnasto ja tilavuokrat →

Lisätietoja:

Kanttori Marjo Kaijansinkko
044 743 1050
marjo.kaijansinkko@evl.fi

Kirkkoherranvirasto
044 743 1040

Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus. (1 Kor. 13:13)

Kuva: evl.fi

Häät

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa